Hugh Honour & John Flemming: Kunstens Verdenshistorie, Aschehough 2004

Det er almindeligt at bøger om kunsthistorie er meget smalle i deres kunstbegreb. Typisk ses kunsthistorien som en historie der er malet af mænd, i Europa, indenfor de sidste få hundrede år.

Derfor er det en god oplevelse at bogen " Kunstens verdenshistorie" bevæger sig bredere ud og opererer med et kunstbegreb der i højere grad står i forhold til den måde vi opfatter verden idag.

For eksempel møder man i Kunstens Verdenshistorie en kunsthistorie hvor kvinderne er med, og man møder en kunsthistorie der breder sig ud i tidsperspektivet og har både oldtidskunst og samtidskunst med.- Og en kunsthistorie hvor kunst fra kulturer udenfor Europa bliver behandlet ligeværdigt.

Det er befriende at møde en stor samlet kunsthistorie der forholder sig til billedkunsten udfra de ændringer der iøvrigt er sket, i den globale selvforståelse .

Det er en stor bog med mængder af oplysninger. Der skrives kort og oplysende og baggrundsartiklerne krydres med nedslag af dokumenterende karakter.

Det gælder for eksempel en dokumenterende artikel, der fortæller om hvorledes den Afrikanske bystat Benin så ud i seksten hundredtallet. En tekst, der sætter de formidable kunstværker fra Ife og Benin, i en sammenhæng .

Eller en artikel der dokumenterer de lokale munkes protest mod bygningen af Arena kapellet i den Norditalienske by Padua. Den kirke hvor Giotto i 1304-13 maler sin store og smukke rumudsmykning. Man kan ud af denne artikel læse at modstand mod ny kunst og nytænkning, ikke er noget nyt fænomen.

Eller artiklen om Veroneses enorme maleri "Brylluppet Levis hus". Det er 5,56x 12,8 meter og er idag på Accademia museet i Venedig. Billedet er oprindeligt malet til klosteret ss Giovanni a Paolo i Venedig.

I bogen kan man læse en udskrift af et forhør som Veronese er udsat for, af Inkvisitionen i 1573. Egentligt var dette kunstværks motiv " den hellige Nadver", men inkvisitionen mente at dette motiv var malet på en uacceptabel måde. Man mente at billedet forbrød sig imod dekorum, at billedet ikke havde en passende religiøs og ophøjet form.

En anstødssten var, at der i billedet optrådte bajadser, dværge og tyske leje soldater. Tyske lejesoldater var i den tids Venedig ofte protestanter, og inkvisitionen mente ikke, at der hørte protestanter med i en hellig katolsk nadver.

Problemet blev så løst ved at Veronese omdøbte maleriet til "Brylluppet i Levis hus". Det var ved brylluppet i Levis hus at Jesus omskabte vand til vin og i den sammenhæng var tyske lejesoldater åbenbart et acceptabelt selskab.

Der er artikler om oldtids kunst, Ægyptisk kunst, Romersk arkitektur og Portrætskulptur, Rembrandts "Hundredgylden-blad", Islamisk ornamentik, Japansk kunst, Amerikansk attenhundredtals maleri o.s.v . o.s.v.

Man kommer rundt i medierne. Fra hulemalerier, græske vaser, tatovering og middelalderlig gobelin til arkitektur, artikler om fotografi, bøger og moderne installationer.

Som eksempler på det nye kan ses Jenny Holtzer, Barbra Krüger, Kiefer, Judy Chicago, Cindy Sherman og Ilya Kabakovs installation "Manden der fløj ud i rummet fra sin lejlighed". Bogen sluttes af med en kort artikel om videokunst og et foto fra en videoinstallation af Gary Hill.

Søger man en bog der alment orienterer om, hvordan kunsthistorien opfattes idag, er denne bog måske det bedste bud, der er på markedet .

Gorm Spaabæk
oktober 2004

 

 

   

© Gorm Spaabæk. Alt indhold er ophavsretligt beskyttet.