”Ophængt” på Skagens Museum

Fem Stjerner



Gorm Spaabæk anmelder nyophængningen på Skagens Museum:

Det nye Skagens Museum træder frem med en såkaldt salonophængning af sine malerier. Det betyder  at i de store, centrale sale hænger malerierne tæt fra gulv til loft.

Der er ikke tale om en tematisk ophængning. Den er heller ikke bygget op ud fra farve eller bevægelse eller form . Der er ikke nogen tidsmæssig sammenhæng. I stedet er malerierne sat op efter størrelse. Det virker forbavsende godt, og de mange billeder fungerer i al deres mængde.

I de små siderum mødes man derimod af en række tematiske sammenstillinger såsom modelmalerier,  hvor kunstnernes skolebilleder ses og præget fra Bonnats skole ( skagensmalernes lærer i Paris , da de var unge ) i Paris vises frem. Eller en opsamling af Anne Anchers malerier af sin mor, der møder én i indgangen, og fremtræder som en port ind til de proppede sale. Kunstnernes børn tages også op som et tema og som begreb i en anden af sidesalene. Og der er en fin sal med eksempler på nyindkøbte malerier.  Til sidst i rundgangen ses Aksel Jørgensens reportager fra Drachmanns begravelse på Grenen.

Ovenpå ses Thorvald Bindesbølls store kar og lerskulpturer. Og det er sublimt. 

Bindesbøll formulerer (sammen med Engelhardt) begrebet grafisk design som en kunstart i Danmark. Og Bindesbølls  design er en skelsættende milepæl i dansk kunst.

På de gamle museer kan man møde et hundredårigt gennemarbejdet og funktionelt grafisk design. Ved Skagens Museums opstilling af Bindesbølls keramik, mødes man af et uskarpt design. Et bevidstløst print kastet op som et bøjet papir foran skulpturerne. Set på baggrund af Bindesbølls store keramiske værker er det ikke godt nok.


Men alt i alt fungerer den nye ophængning godt. Selvom ikke alt er oppe at hænge, føles denne adgang til mængder af malerier vederkvægende. Det er en ophængning, hvor den enkelte museumsgæst har rig mulighed for at se og sammenligne .

I  mængderne er der to små tidlige og mørke billeder af fisk i net af P.S Krøyer. Det var den uventede oplevelse for mig. Og i de mange sjældne (eller aldrig) sete malerier, kan den enkelte udvide sin begrebsverden og overraskes.

Ophængningen er en manifestation af Skagens Museum som et pinakotek (en malerisamling ).

Men begrebet Skagenskunst er også så meget andet. Som for eksempel er skulptur kun spagfærdigt  sat op i samlingen.

Men Skagenskunst er også arkitektur. Forunderligt mange arkitekter har arbejdet i Skagen. Fra CF Hansen til Bindesbøll, Engelhardt, Borgs Rådhus, Utzon og Poul Henningsen. Det er bare et andet eksempel på, at Skagens kunst begrebet er så meget andet end maleri på lærred.

På den baggrund er det positivt, at man fylder den nye sal med Lochers raderinger og en række tegninger samt akvareller af flere af de andre Skagenskunstnere. Her er gode oplevelser at se.

I et tidsperspektiv er det gamle og det nyere taget ud af ophængningen. Det gælder Martinus Rørbye, der er opdagelsesrejsende og pioner som maler i Skagen,  og det gælder Ludvig Karstens (og Willumsen) der på mange måder er vejen ud og frem.

I sidelyssalene pumpes kunstigt lys nedover malerier, der er malet i dagslys (og i dunkel belysning). Da jeg var der, var der strålende solskin udenfor, og det var unødvendigt at tænde lys i den række af udstillingsrum, der er bygget til dagslys. Alt for meget lys gør det vanskeligt se malerier, der hænger her. Det gælder f.eks. en række fine modelstudier af P.S. Krøyer og Harald Slott-Møller, og et par af Aksel Jørgensens reportage-malerier fra Holger Drachmanns ligtog. Man blændes, farven forvrænges og det er imod billedernes eksperiment og indhold.

I den lille sal med nyindkøbte værker ses billeder, der udvider og diskuterer Skagenskunst begreb. Her ses en lille skitse, hvor Christian Krohg maler Oda Krohg i færd med at portrættere fiskeren Niels Gaihede. Det er et billede, der emmer af nærvær og  tilstedeværelse og grænsebrydende eksperiment.


Andre eksempler er et fint lille portræt af en dreng, der er malet af Marie Krøyer og et maleri af Anna Ancher der forestiller en kvinde og har titlen Iris . Det kan med en god vilje ses som et symbolistisk billede, og det er uventet at se Anna Ancher arbejde på den måde . Eller Anna Anchers Vaccinations-billede der emmer af farve og levende liv i detaljen. Det er bare eksempler og der er flere (relativt) nyindkøbte værker ude i ophængningen

Det lover godt for Skagens museum som en dynamisk og diskuterende faktor i det nordjyske kunstliv.

Gorm Spaabæk

kultur@nordjyske.dk

Skagens Museum: ”Ophængt” + ”Bølle” + ”På papir”

”Ophængt” indtil 28. december

”Bølle” indtil 28. december

”På papir” indtil 10. april.

 


 

Tidlige modelbilleder af Skagensmalerne

Kristian Krogh maler sin hustru Oda Krogh der maler fiskeren Niels Gaihede
                   
Fra Bindesbøll udstillingen på Skagens museum

Anna Anchers Vaccinations billede og herunder detaljer fra dette billede