Tale ved indvielse af udsmykning til boligbyggeri Carl Scharnbergs Vej i Vrå
|
|||
Tale
manuskript ved afsløring af udsmykning i det nye
boligbyggeri
Carl ScharnbergsVej i Vrå den 7. februar 2020 Tak til bygherre ...Tak for at få lov Og tak til jer der har været med og modspillere, Jesper Opgaven ... noget med stål Og Carl Scharnberg Tekster ... ord Børnenes jord Søgte billeder .. avisarkiverne .. arkivet på museet i Hjørring .. og det lokale arkiv i Vrå , hvor Hanne blev en uvurderlig hjælp Løsningen blev glas og stål 2 x 25 glasmalerier og 2 plader i cortenstål 4 søjler med hver 22 glasmalerier Carl Scharnberg øverst i hver af de 4 søjler Djævle figurer , fra Vrå kirkes kalkmalerier nederst Og derimellem mennesker i Vrå , øverst ... børn på børnenes jord Jeg nåede at ha samtaler med Poul Gernes da jeg gik på det Kongelige Danske Kunstakademi Undervisningen ..når det var godt ..udtrykte sig i pludselige 12 -14 timers samtaler ..Og det havde jeg også med Gernes Gernes udgangspunkt var i Avantgardekunsten .. Medstifter af eksskolen ...hvor man i de år pillede alting fra hinanden og satte det sammen på andre .. nye måder . Som Descartes , taler om det Da jeg mødte Gernes , havde han forkastet alt det ... Som Jens Jørgen Thorsen beskriver i sin bog om modernismen i Dansk kunst , blev han professor på et program , der var i fuldkommen modstrid med det, han tidligere havde stået for Gernes forkastede forskningen i kunst som begreb . Og udstillingen som begreb ku ikke bruges ... Eller at udstille på et kunstmuseum Idet hele taget at arbejde med kunsten for kunstens egen skyld mente han var en blindgyde Istedet så han kunstneren i en elementær funktion som udsmykker ... Man har altid udsmykket sine huse ,, sit tøj eller sine ting . At gøre verden bedre at leve i,, når de omgivelser man lever i er smukke levende og vedkommende Og møde mennesker der hvor de var . i en social kontekst ,,og i en ydmyghed over for funktion Gernes så sig selv som en håndværker der kom med en trækvogn med stillads ,, farver og pensler og arbejdede stedsspecifikt .. på sted Som man ser det i de store gamle monumenter , udsmykningen i Sulsted kirke , Vesterø kirke , eller Giottos udsmykning i Padua I sidste uge tog jeg til Venedig på en slags debriefing ... Få alt det her ud af kroppen . For 500 år siden var Venedig verdens rigeste by ... Der er 200 kirker der alle er udsmykket .. og en pragt .. over det hele .. Det er enestående ...En brolægning kan tage luften fra en ... Den kan ha ligget der i 500 år og slidt .. Og Tintoretto og Titzian i mange ,mange sammenhænge Her blir man pisset på plads . Blir taget i skole ... Der er ikke nogen sofastykker her ...., men stort tænkt helheder . Kraftige bevægelser og okker , brændt siena , umbra og den italiensk røde . Skabt stedsspecifikt ... Her vælter Tintoretto mig ...Skagensmalernes gamle forbillede Han er kommet til mig sent .... Jeg havde set et værk her .. og et værk der ...og det ramte mig ikke .......Som enkelt malerier ....Set udenfor sammenhæng ... Som oftest vist i en forkert højde og i et andet lys end det billederne var udført til Men i Venedig kan man se i sammenhæng ....og helheder Da jeg så for ca 15 år siden så Rocco akademiet .... var jeg solgt ... Jeg har lært mit fag i olie maleri ,, som de fleste andre .... Men jeg har stort set ikke malet ( maleri) i 30 år Det blev fortærsket . Det er meget veldokumenteret, hvordan at man gør ... og man kan læse sig til , hvordan at man maler et maleri .. Det er kendt praksis .. og det er kendt viden .. Og der er trængsel på midtbanen. Det blev andre medier og kunstneriske udviklingsområder hvor mit arbejde kom til at ligge Nyspring i kunstnerisk udvikling sker på grundlag af nye tekniske muligheder ( eller en ny tænkning ) ... Som f.eks .maleri på lærred hos Botticelli , eller oliefarve på tube på impressionisternes tid . Og det er en forpligtelse i alle fag, at man skal flytte sit fag.. som f.eks de folkeskolelærere jeg kender . der er lærere på en helt anden måde måde end at de var for 40 år siden .. Nye maskiner og tekniske muligheder flytter fagenes indhold , og det gælder også for mit . Eller som Leonardo der siger at det er en dårlig elev der ikke overgår sin lærer mester For mig ... kom BO - glas ind på banen med deres nye maskiner og højteknologi ....helt nye muligheder ,, Og farver der kunne noget nyt Yes .. så .. Så må jeg godt male .... Og det har været pragtfuldt ... Som en lille dreng der igen må male Og her fandt jeg en palet . i det smeltede glas .... venetianernes farver ...den okker , umbra . Og i Kelds hår den Italienske røde Nu startede jeg med at takke bygherren .....Men jeg vil ( næsten ) slutte med at takke fabrik .. ledelse og især jer, jeg har fået lov til at gå sammen med i hverdagen på Boglas ..Det har været en gave at få lov at at være gæst på jeres arbejdsplads... Og til sidst om flængen i den store cortensstål Plade . Jeg arbejde 10 måneder på værftet i Frederikshavn i vinteren 1978 - 79 ...Det har jeg ikke altid kunnet se hvad ku bruge til .... Men den røde farve i de store skibsskrog ,man byggede der , i cortensstål, har jeg aldrig glemt ... En stoflighed og en farve der var levende og ændrede sig i vejr, regn og når det patinerede op Det blev cortensstål, og motivet blev den sti, i Vrå .. der binder byen sammen ... Broerne der stabiliserer fligene, er hvor sti krydses af vej Og mit håb er, at denne udsmykning, kan leve i Vrå bys liv Skagen 7 februar 2020 Gorm Spaabæk |
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
© Gorm Spaabæk. Alt indhold er ophavsretligt beskyttet. |