Udsmykning i KMD's bygning i Aalborg
Virksomheden KMD udsmykkede i 2007 sit
nybyggede domicil ved havnefronten i Aalborg med specielt
fremstillede værker af en række nordjyske kunstnere. Konceptet
i udsmykningen af KMD-domicilet er regionalt eller lokalt. Hver af
de elleve nye kommuner er repræsenterede via kunstnere i bygningen.
Dette koncept har Gorm Spaabæk forholdt sig seriøst og
videreudviklende til, idet hans elleve granitplader gentager dette
koncept, ved at hver plade indeholder en modificeret og bearbejdet
gengivelse af et kulturhistorisk værk fra en af kommunerne.
Tidsmæssigt strækker disse elleve værker sig fra stenalderen til
omkring 1920. Kommunerne er repræsenteret således:
Gorm Spaabæk valgte at skære sine
motiver i granitplader med en vinkelsliber, og at anvende
granitpladerne selv til en ophængning i en trappegang. Granitten er
i sig selv næsten sort med glatpoleret overflade, hvilket giver en
svag spejlingseffekt og lysrefleksion, og fordybningerne deri
fremstår lysere. Udsmykningen harmonerer altså med
gråskala-farveholdningen i opgangen, hvor kun dørfarver og
træpaneler giver kontrast. Der er elleve plader med varierende mål
fra 60 x 60 cm op til 120 x 120 cm. Nogle plader er kvadratiske,
andre er rektangulære, og placeringen på væggene er forskellig, idet
den fordelagtigste synsvinkel er udvalgt for hver enkel plade.
|
||
Aalborg kommune: Spidsgatter tegnet af Aage Utzon. 60 x 60
centimeter Omkring første verdenskrig var Aage Utzon
direktør på Aalborg værft. Han stod for bygning af store stålskibe,
noget man kan se som udtryk for det industrisamfund, der dengang var
frisk og nyt og skabte udvikling og dynamik. |
||
|
||
|
||
Mariagerfjord kommune: Skibe, helleristning, Truehøjgaard
120 x 120 centimeter
De to skibe der er ristet på den lille sten fra Truehøjgaard, er fra
bronzealder, og er ca.3500 år gamle, og er dermed nogle af de ældste
skibsbilleder, man kender i Danmark. |
||
Brønderslev kommune: Løve, Øster Brønderslev
90 x 90 centimeter Løven man finder
ristet i en vinduesniche i Øster Brønderslev kirke, er i
Ringeristil. En stil man møder i den sene vikingetid, i overgangen
til middelalder. Som man for eksempel ser det på Jellingstenen og på
en runesten man har fundet på kirkegården ved Sankt Pauls kirken i
London. |
||
Morsø kommune: Granithoved fra Outrup kirke Fotografen Poul Pedersen har til generationer af danske billedkunstnere delt ud af både viden, og af sine mange fotografier af den romanske billedhuggerkunst. I foråret 1985 besøgte jeg ham så i Aarhus, og så og så. I blandt hans tusindvis af dokumenterende fotografier af dansk romansk granit skulptur, husker jeg især et kunstværk, der var nyt for mig. Nemlig granithovedet fra Outrup kirke. En skulptur Poul Pedersen havde fotograferet, så dette hoved stod i lys op imod en meget sort baggrund, et mirakel! Jeg kendte allerede stavkirkernes hoveder, hovederne fra Nidaros, de gyldne altre og Oseberg. Og jeg kendte til Jorns diskussion om den skandinaviske folkekunst, i kontrast til den udefrakommende sydeuropæiske kunst. Men at møde denne tydelige og klare energi, som udtryk for en blandingskultur, i et dansk værk, som jeg ikke kendte, slog mig fuldkommen ud.. Og ja … jeg synes stadigt i dag at Outrup hovedet er et formidabelt kunstværk. |
||
Hjørring kommune: Hoved, drage, Bjergby kirke
75 x 137,5 centimeter Over våbenhusdøren på Bjergby kirke finder man en granit tympanon med en drage. En romansk stenskulptur der er 8-9 hundrede år gammel. |
||
Jammerbugt kommune: Detalje, ornament,
gravsten, Klim Kirke 120 x 75 centimeter Arkæologen og religionshistorikeren Søren Nanche-Krogh har på mange måder ændret vor måde at se kunsthistorien på. Han foretager gnidebilleder af granit skulpturer i Danske kirker. Ofte med overraskende og øjenåbnende resultater til følge. Et eksempel er gnidebilledet af en gravsten ved Klim kirke. En romansk skulptur der ikke i sig selv, er så iøjnefaldende. Men når den krumme billedflade ved hjælp af et gnidebillede, foldes ud, åbner billedet sig, med tegn, dyr og livs træ. |
||
Rebild Kommune: Detalje, maske fra dragtspænde
fra Gammel Skørping 120 x 90 centimeter I de sidste mange år af Asger Jorns liv, var hans projekt, ved sammenlignende analyse, at påvise fællestræk der definerede den Skandinaviske kunst som en selvstændig linie i den europæiske kunsthistorie. En linie der var i kontrast til den sydeuropæiske. Forudsætningen for en sådan ny måde at tænke på, er at den relevante viden er tilgængelig, og Jorn påtog sig at finansiere indsamling og dokumentation af disse mange og spredte kunstværker. Titusindvis af fotografier blev de til. Da det enorme materiale skulle opsamles og trykkes strandede projektet. Jorn ønskede at de samfundsfinansierede og etablerede historikere skulle være med og blåstemple projektet. Men de mente altså ikke, at det her, var seriøst nok. Et af de vigtigste værktøj Jorn brugte i sin forskning og formidling var størrelse. I Norden har vi ikke en lang række monumentale bygninger i marmor, fyldt med billeder, som man ser det ved middelhavet. I Skandinavien, byggede man i træ og disse huse, med de billeder der åbenbart var, er derfor gået til. Jorn mente så, at store dele af den tids billedverden, er overleveret i det lille format, på smykker og brugsgenstande. Jorns enkle greb blev så, at formidle disse bittesmå kunstværker i store forstørrelser, og en fortrængt og glemt billedverden voksede dermed frem, og blev synlig. |
||
Læsø kommune: Luftshulsmaske, Vesterø Kirke 60
x 60 centimeter
|
||
|
|
|
Thisted kommune: Maske, Vestervig jærtegn,
Vestervig kirke 75 x 75 centimeter
|
||
|
|
|
Vesthimmerland kommune:
Ornament ridset i en benstump, fundet ved Lerkenfeldt å. 75 x 120
centimeter
|
||
© Gorm Spaabæk. Alt indhold er ophavsretligt beskyttet. |