Åbning af udstilling i Vrå 2007

 

 


Tale…. Vrå 10 februar 2007


Da jeg blev ringet i torsdags aften og spurgt om jeg ville åbne denne udstilling … Blev jeg meget glad fordi jeg blev spurgt ….

Og så kom jeg til at tænke på Albert Mertz , flyver kaptajn Doolittle og Winston Churchill

Albert Mertz ….” I Danmark må man ikke tænke … der skal man føle ”


Mertz var en overgangsfigur … voksede ud af Aksel Jørgensen skole… Den rensede klare form ,, Det formeksperimenterende … Interessen for billedet/ spillets regler ,, Samtidig ……Mertz optaget af at diskutere udviklingen i den moderne tids begreber og præmisser.


En overgangsfigur … En forkastelse af håndværkersamfundets tankesæt…. i mod en nyformuleringen af kunstbegrebet…. i forhold til koncept og kommunikationssamfundet … som Mertz i så høj grad så komme …


Her er det så at Dansk kunst eksploderer i halvfemserne…


Da Kunstnere som Eliasson, Haaning. Aaberg Kernn, Superflex, N55, Peter Land , Koester, bliver superstjerner, og betydningsfulde elementer, i den verdensdækkende billedkunstneriske begrebsdiskussion.


Det er karakteristisk for denne kreds af kunstnere at de faktisk mener noget ..

En generobring af den gode historie,,, indholdet ,…. Omkostningen var så ,,, at jagten efter den sublime form blev droppet … Eksempelvis interesserede man sig stort set ikke mere for undersøgelse af hvad en farve er ,,, farvens problem.. En måde at tænke på der ikke mere opfattet som et centralt element i den billedkunstnerisk praksis …vel fordi emnet føltes udtømt og dette værktøj ,,, farven,,, ikke var effektivt nok når vor tid skulle beskrives og diskuteres .. dagsorden var simpelthen en anden ,,,,


Hos de danske kunstnere kom humor for eksempel til at betyde enormt meget ,,, og det fortalte,historien , indholdet ,, der igen blev hoved centrum i værket … man focuserede på ide, diskussion ,, begrebsdannelse og kommunikation. ( som samfundet i øvrigt )

Ofte fortalt ved hjælp af enkle ,kontrastfyldte , overraskende og til trods for sin tilsyneladende enkelthed,, slagkraftige historier …og massevis af ironi …i en overfladisk set, primitiv form ,,


Alt sammen værktøj og virkemidler,, som man nogle år senere så aktiveret indenfor film mediet,, med dogmefilmene …


Man mødte en eksperimenterende billedkunstnerisk diskussion , som man må notere ,,, ud fra den opmærksomhed halvfemsergenerationens kunstnere har mødt i den store verden ,,, fandt sin tunge og vægtige plads i den internationale kunstdebat …



Kunstnere der mente noget og tog moral alvorligt….Man diskuterede og forholdt sig til Indvandring / udvandring …. Multlokummer i Afrika , udviklingen af et luftsrensningsanlæg til en moderne storbylejlighed …. Eller at en ung og smuk og velformuleret kvinde, i en antikveret flyvemaskine , der løfter en ung kvinde fra Afghanistan .. … højt oppe over Afghanistans bjerge.

Alt … udtryk for moral og etik og begrebsdiskussion ,samfundsdebat og livets og vor tids store spørgsmål .



Jamen … kan kunst være andet end kønt…. Det er jo et fuldkomment almindeligt synspunkt, at kunst kun skal være pænt ,og er en slags luksus og underholdning ….


Selvom det er et almindeligt synspunkt er det noget vrøvl …. I hvert fald historisk set ..


Giotto ville for eksempel ikke underholde . Han fortalte en historie om noget der var størrer end ham selv ,,,, Og fik forøvrigt stryg,, fordi han malede tidens førende ågerkarl, løftet ud af skærsilden og på vej op til himlen …. En konsekvens af at det var ågerkarlens søn der havde betalt for bygningen af Arena kapellet i Padua ..


At blande penge , tro og etik på den måde, blev allerede diskuteret under bygningen af kapellet,, Det er det nye dynamiske , kapitalistiske system, der her for første gang krystalliserer sig foran vore øjne .. Og formålet med Giottos billeder i Arena kapellet er ikke, at det her skal være kønt … Det skal sikre ågerkarlen en sikker billet ud af skærsilden



At et kunstværk kun skal være kønt og underholdende, er noget der kommer med Botticellis Venus …. … Og det er hun jo ,,,,Altså , smuk …… Men det er bemærkelsesværdigt at det tankesæt der udtrykkes i Botticellis billeder … i den tid , udløste en religiøs revolution i Firenze, hvor verdslige billeder ,,,, som man så på det dengang .. var kønne billeder der manglede en moral ,,,.. Og billeder der bare skulle underholde ,,, altså billeder der ikke havde til formål at forædle og udvikle menneskeheden,, blev brændt ….


Om kunst skal ha et indhold, moral og etik ,, er derfor en ældgammel diskussion , Og krigen som begreb ,, har hele vejen været diskuteret, som et af de store spørgsmål .. Bayeux tapetet ,, Barnemordet i Jenin ,, undskyld Betlehem i Råsted kirke ,, Bosch, Uccello,Goya, Grosch og Palle Nielsen …



Og så vil jeg diskutere den måde man ser verden på i vort lille land ..


Omkring tsunami katastrofen i asien for eksempel …. Hvordan man talte om og diskuterede hvordan man skulle forholde sig til den slags katastrofer . Det var varslingen i Asien som regeringen syntes skulle være i orden …


Derimod er der så vidt mig bekendt ikke etableret et tsunamivarslings system for Danmark . Åbenbart er det noget, man ikke kan fatte, kan ske for os …


Og det,, selvom der er overleveret en række beskrivelser af lignende begivenheder … Som for eksempel 16 januar 1362 hvor en stormflod overløb Skagen Odde …. At høre beskrivelsen af geografien på Banda Ache er som at høre en beskrivelse af Skagen Odde


Og på trods af forkastninger i Øresund og Vulkaner ved Island er det ikke med i den almindelige danske selvforståelse, at den slags ting overhovedet kan ske i Danmark …Som man åbenbart ser det her , er det kun noget der kan ske langt væk fra os …, i Asien …. for eksempel.



Et lignende tankesæt ser jeg udtrykt omkring krigen i Irak ,,, Åbenbart er det den almindelige mening, at vi slet ikke er i krig ,,,,

Og vore modstandere kaldes i daglig tale for terrorister … For øvrigt den samme terminologi tyskerne brugte, om deres modstandere i Danmark under besættelsen.


Her er det så… , at jeg kommer til at tænke på flykaptajn Doolittle ,,, Tilbage i månederne efter Pearl Harbour ,, i Stillehavet … Her angreb en gruppe amerikanske bombe fly ,, under ledelse af Doolittle ,,Tokyo ….


På jorden ,, i Japan så befolkningen på bombemaskinerne i luften ,,, med undren men ikke med angst …. Man havde ikke fantasi til at forestille sig at disse fly angik dem …… At nogen kunne angribe Japan …. Og man var jo ved at vinde sin krig, og havde i befolkningens egen optik… retten på sin side og var de stærke … Og så faldt bomberne over Tokyo ..


Jeg har oplevet at en demokratiske valgt regering, i Danmark, erklære Irak krig,, selvom FN mente at det var forkert …


Og at beslutningen om Danmarks deltagelse i denne krig byggede på et løgnagtigt grundlag … Og at den mand ,, der fik oplysningerne om denne løgn frem til offentligheden, blev straffet med fængsel …


I Danmark skal man ikke tænke ,,, der skal man føle



Engang blev Churchill anmodet om at sige nogle få ord ved en forestående fest ……. Han skulle tale i ti minutter….så den tid måtte han vel kunne afse .. mente festkomiteen ..


- Jamen , jeg må havde det at vide mindst 14 dage i forvejen ,, sagde Churchill--- for at jeg må kunne forberede mig ..


- - 14 dage ! Udbrød forespørgeren --- hvor lang tid skulle de da have til at forberede en tale på en time ?


- Tre dage lød det forbavsende svar …..
 

- - Jamen , hvad så , hvis De skulle tale i tre timer , Sir Winston .
 

- Ja, så kunne jeg begynde med det samme .



Så altså ,, Undskyld ,,,, hvis jeg har over skredet mine 10 minutter



Og tillykke til kunstnerne … Og held og lykke med udstillingen til kunstbygningen . Og endeligt vil jeg rose arrangørerne . Tænk sig,, at invitere en række kunstnere.. der mener noget …..



Tak for ordet ..

 

 

 
     
     
     
     
     
     
 
 

 

 
 

© Gorm Spaabæk. Alt indhold er ophavsretligt beskyttet.