Bertrams ”Kain” og ”hjemme hos Bertram”

Vraa Udstillingen 2008

 
Selvom Helge Bertram er overset på landsdelens kunsthistoriske museer, ser jeg ham, som en af forrige århundredes mest markante Nordjyske billedkunstnere.

En af den slags kunstnere, der fylder meget i den kunstneriske diskussion.
Og en af de kunstnere der har betydning, som en væg andre spiller bold op ad … som en sten i et vandløb der præger den vej vandet kommer til at løbe ..

Som født og opvokset i Aalborg var havnen, og vandet et udgangspunkt i Bertrams selvopfattelse … Og den rå fabrik og industri bys tankesæt brugte han videre ind i kunstens verden, i Holstebro, i de store banebrydende udsmykninger.

Det store Maleri ”Kain” er et ungdomsarbejde af Helge Bertram , fra 1940, og modellen er en meget ung Bjørn Wiinblad.

En ældgammel disciplin i det billedkunstneriske fag er at gendigte, omskrive, eller gå i dialog med et fortidigt værk …. Noget Helge Bertram også praktiserede i sin værkserie, ”Spillets regler.”

I dette forår har jeg været ”Hjemme hos Bertram”. Skåret træsnit af en levende kvinde, som pendant, til Helge Bertrams ”Kain.”

 


 

Det sorte granitbord er udsmykket med skibs tegninger, efter udskårne tegninger på korstolene i Sæby kirke. Dette bord var også med på Vrå udstillingen 2008‏.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det sorte granit bord set fra en anden vinkel.

 

 

 

 

 

 

 

 

Heruder ses en serie med 9 variationer over temaet "Uendelighed". Motivet er senere benyttet til plakaten for Kulturnatten i Aalborg 2008.

       

Gulvudsmykning med stenfliser på Vraa Udstillingen 2008

 

© Gorm Spaabæk. Alt indhold er ophavsretligt beskyttet.