Hugh Honour & John Flemming: Kunstens Verdenshistorie, Aschehough 2004
Det er almindeligt at bøger om kunsthistorie er meget smalle i deres
kunstbegreb. Typisk ses kunsthistorien som en historie der er malet
af mænd, i Europa, indenfor de sidste få hundrede år.
Derfor er det en god oplevelse at bogen " Kunstens verdenshistorie"
bevæger sig bredere ud og opererer med et kunstbegreb der i højere
grad står i forhold til den måde vi opfatter verden idag.
For eksempel møder man i Kunstens Verdenshistorie en kunsthistorie
hvor kvinderne er med, og man møder en kunsthistorie der breder sig
ud i tidsperspektivet og har både oldtidskunst og samtidskunst med.-
Og en kunsthistorie hvor kunst fra kulturer udenfor Europa bliver
behandlet ligeværdigt.
Det er befriende at møde en stor samlet kunsthistorie der forholder
sig til billedkunsten udfra de ændringer der iøvrigt er sket, i den
globale selvforståelse .
Det er en stor bog med mængder af oplysninger. Der skrives kort og
oplysende og baggrundsartiklerne krydres med nedslag af
dokumenterende karakter.
Det gælder for eksempel en dokumenterende artikel, der fortæller om
hvorledes den Afrikanske bystat Benin så ud i seksten hundredtallet.
En tekst, der sætter de formidable kunstværker fra Ife og Benin, i
en sammenhæng .
Eller en artikel der dokumenterer de lokale munkes protest mod
bygningen af Arena kapellet i den Norditalienske by Padua. Den kirke
hvor Giotto i 1304-13 maler sin store og smukke rumudsmykning. Man
kan ud af denne artikel læse at modstand mod ny kunst og nytænkning,
ikke er noget nyt fænomen.
Eller artiklen om Veroneses enorme maleri "Brylluppet Levis hus".
Det er 5,56x 12,8 meter og er idag på Accademia museet i Venedig.
Billedet er oprindeligt malet til klosteret ss Giovanni a Paolo i
Venedig.
I bogen kan man læse en udskrift af et forhør som Veronese er udsat
for, af Inkvisitionen i 1573. Egentligt var dette kunstværks motiv "
den hellige Nadver", men inkvisitionen mente at dette motiv var
malet på en uacceptabel måde. Man mente at billedet forbrød sig imod
dekorum, at billedet ikke havde en passende religiøs og ophøjet
form.
En anstødssten var, at der i billedet optrådte bajadser, dværge og
tyske leje soldater. Tyske lejesoldater var i den tids Venedig ofte
protestanter, og inkvisitionen mente ikke, at der hørte protestanter
med i en hellig katolsk nadver.
Problemet blev så løst ved at Veronese omdøbte maleriet til
"Brylluppet i Levis hus". Det var ved brylluppet i Levis hus at
Jesus omskabte vand til vin og i den sammenhæng var tyske
lejesoldater åbenbart et acceptabelt selskab.
Der er artikler om oldtids kunst, Ægyptisk kunst, Romersk arkitektur
og Portrætskulptur, Rembrandts "Hundredgylden-blad", Islamisk
ornamentik, Japansk kunst, Amerikansk attenhundredtals maleri o.s.v
. o.s.v.
Man kommer rundt i medierne. Fra hulemalerier, græske vaser,
tatovering og middelalderlig gobelin til arkitektur, artikler om
fotografi, bøger og moderne installationer.
Som eksempler på det nye kan ses Jenny Holtzer, Barbra Krüger,
Kiefer, Judy Chicago, Cindy Sherman og Ilya Kabakovs installation
"Manden der fløj ud i rummet fra sin lejlighed". Bogen sluttes af
med en kort artikel om videokunst og et foto fra en
videoinstallation af Gary Hill.
Søger man en bog der alment orienterer om, hvordan kunsthistorien
opfattes idag, er denne bog måske det bedste bud, der er på markedet
.
Gorm Spaabæk
oktober 2004
|
|