Fernisering på "VÆRKSTED IV" 2016 Skærtorsdag var der
fernisering på udstillingen VÆRKSTED, som blev holdt for 4.
gang hjemme i Gorm Spaabæk's atelier. Udstillingen blev åbnet af Anders
Mosbech.
|
Tale til Gorms fernisering Værksted
IV
Påsken 2016 Gorm har bedt mig sige nogle
ord….fortrængte
billeder et
igangværende projekt Jeg
kender
Gorm tilbage fra vi boede på Hagemanns kollegie i København -Vi
skulle
have romersk temafest med pool i kælderen, togaer, iscenesat som et
kejserligt
orgie Gorm
malede
vældige kulisser med illustrationer fra græske krukker og af
overordentlig
erotisk karakter… dem havde vi ikke set meget til i oldtidskundskab i
gymnasiet… -Men
hvad er
det Gorm kan når han griber ned i de fortrængte billeder og hiver dem
frem til
os i en billedlig gendigtning Gorm
arbejder
på at udvide kunstbegrebet der er
mainstrean på de store museer, på
at
gøre det mindre smalsporet Finde linier til folkekunsten, til historien og
til
videnskaben Han
arbejder
på at være en sten skoen på det der er mainstream og på den måde skabe
ny viden Peter,
der er
lektor på DTU, fortalte at når unge forskere laver forsøg til deres PhD
så
kommer de nogle gange glade og siger : ”Yes,
nu passer det med teorien, resultaterne passer med den kendte
teori så må
det jo være rigtigt”. Men hvis alt passer med den gamle teori så man jo
ikke
fundet ny viden… Det er med en
nysgerrighed på virkeligheden,
på undersøgelsen, på at
nedbryde til detaljen som omhyggelig reduktionistisk
naturvidenskab og derefter genopbygning i nutiden,
i relevante billeder I et kæmpe format har Gorm
taget fat på Muybrigde fotografiske analyse
af menneskets gang. Muybirdge var en
pioner der brugte fotografiet til videnskabelig analyse af bevægelse.
Også billeder
der afgjorde en diskussion om en galoperende hest altid har et ben på
jorden…så
kunne man også male det…det var en teknisk analyse, nu har Gorm gjort
den til
æstetik, vist de æstetiske kvaliteter En konstruktionstegninger til
en spidsgatter fra Ålborg værft og
to fuldriggere tegnet på de
middelalderlige korstole i Sæby kirke blev
til en udsmykning til et boligkompleks på den gamle værftsgrund i Nørre
Sundby
blev …. bearbejdet til skibe skåret i fliser i gården i Nørresundby,
levende
når regn og sne falder på dem Det er en fotografisk
ferskvandsbiologisk beskrivelse af Pediastrum,
mikroskopiske
ferskvandsalger,der gendigtet opstår som smukke fascinerende mønstre i
fliser
på Vadestedet i Brovst som en æstetisk erindring om at det der hedder Vadestedet en gang faktisk var et
vadested over åen, en å der nu er væk og usynlig Der
også er noget
mere noget med
linier længere tilbage Det er også en mand der finder
en tohovedet hugorm og tager et
billede af den der kommer i avisen. Den
tohovede hugorm… ja Gorm ser linien til De tohovede drager
og mytiske fabeldyr …så har de set den og hørt om den….
myten har et ophæng i virkeligheden og Gorm får fat i manden og får
hele
historien om den stakkels hugorm der blev stoppet af grene hvor de to
hoveder
kom på hver sin side. Gorm gendigter sin egen store drage med et
fantastisk
mønster i huden udfra fotografierne. Linien
tilbage til
billeder fra tider og kulturer hvor der ikke var et skriftssprog
. Det er tatoveringer som
kropsudsmykninger … et
urgammelt sprog i mange kulturer. Der er også tatoveringer på
Tollundmanden. Gorm
finder et tigermotiv i tatoveringer på Pazyryyk is-prinsessen fundet i
Sibirien.
Tatoveringer der er 2500 år gamle. Gorm genfinder en sammenlignelig
tiger
i nutidig
folkekunst hos tatovøren
Gustavson og gendigter i samme linie med alt den koncentrerede rå
energi i en tiger
på spring til et glasmaleri til en institution med utilpassede unge på
kant med
loven….. sikkert har et forhold til tatoveringer og måske ikke så meget
til
kunstmuseernes kunst Nye billeder opstår til
tiden … ligesom videnskaben nu kan fortælle
at Egved
pigen var migrant , måske var vi
alle migranter dengang, Egtved
pigens
strontiumisotop signatur i hår, negle og tænder fortæller en historie
om
vandringer….mellem sydtyskland og jylland for 3400 år siden, ….det var
før
grænsekontrollen blev indført Og her kommer edderfuglen
ind i billedet ….. et benspænd jeg har fået af Gorm hvordan kommer den ind i
billedet, en to kg dykand der dykker
ned afsøger bunden, sluger muslinger, dykker ned flere gange og fylder
maven og
ligger så på overfladen , tilsyneladende roligt og hviler sig, men i virkeligheden med en
muskelmave der knuser
skaller og søpindsvin med pigge, og det med en muskelmave der arbejder
på
højtryk. Alt det gode bliver optaget og med den skider skalgrus og
producerer
en kolossal indre varme. Varme så det ikke er noget problem at ligge i
det
kolde vand. Edderfuglen er en robust type der flyver med stor fart og
måbevidsthed ,,i dårlig sigt mod lyset med 60 km i timen, …men ikke som
ikaros
der havde hybris og fløj mod solen så vingerne smeltede…….jeg har
snakket med
skippere i Grønland der slukker projektørerne når de ser dem komme på
radaren,
for flyver de ind i projektøren så smadrer de den. Ved at få et
billede
af hvordan bestanden så ud i fortiden, ved at se hvor mange
ederfugledun der
blev indhandlet af kolonimagten for 150 år siden, -der var penge i det
derfor
blev det minutiøst bogført-, derfor kunne det beregnes at dengang var
bestanden
10 gange større, så kunne det sættes som mål og efter regulering af
jagtsæsonen
er bestanden næsten der oppe igen. Og tilbage til Gorm: Det er koncept, håndværk og billede Der er altid mange ideer bag
det Gorm arbejder med og Gorm
har slugt det hele; teorierne, kunsthistorien og kunstnerne. Gorm har
konsumeret det hele og bearbejdet det så ideerne har fundament og
tyngde. Men
hans værker kan også stå alene, selvom man ikke lige kan gennemskue
hvad Gorm
har tænkt er der mange lag og
ting og
fascineres af. Og Gorm skal også nogen gange fortælle historierne så vi
ser
lagene i billederne
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
© Gorm Spaabæk. Alt indhold er ophavsretligt beskyttet. |