Bogforsider på svigermor
Emnet for Sommerens udstilling på Dronninglunds Galleri Svigermor,
er bøger og kunstnere der arbejder med bøgernes omslag som medie.
Derudover indgår en række billeder på væggen, af nogle af de
kunstnere, der deltager med bogforsider på udstillingen.
Denne installation kan ses som et forsøg der arbejder ud fra de
erfaringer man for eksempel kan møde hos kunstnere som Ilja Kapakov,
Rheinsberg og Beuys. Det er kunstnere der hver for sig arbejder med
indsamling og kategorisering som billedkunstnerisk værktøj. - Og
kunstnere der i eksperimenterende aktivitet, ofte har diskuteret
hvad en udstilling er.
Samlingen som begreb er et vigtigt element i den diskuterende
samtidskunst, og samlingen er en ældgammel forudsætning for både
videnskabelig forskning og billedkunstnerisk praksis . Allerede
Rembrandt og Rubens havde omfattende samlinger som de selv opfattede
som en vigtig forudsætning for deres aktivitet.
Willumsens samling af gammelkunst er et andet eksempel og Jorns
samling der blev til et helt museum i Silkeborg.
Det er samlinger der opstår ud af nødvendighed.Også på Willumsens og
Jorns tid måtte kunstnerne selv etablere samlinger for at få et
kvalificeret grundlag udenfor det begrænsede synsfelt museerne
opererer i.
Det er en af grundene til, at jeg har indsamlet bøger. At det meget
er blevet bøger skyldes at bogen som medie i de sidste halvanden
hundrede år har været et vigtig redskab for billedkunstnerisk
nyudvikling. Man kan ud af bøgernes forsider læse de skift i
dagsordener der sker og stadigt sker. Billedkunstnerne har set
muligheder, som de selvfølgelig har brugt.
Desuden har bøger, i det spænd af tid, hvor samlingen er etableret,
været forholdsvis billige. Vi lever i en tid hvor de kulturelle
ressourcer anvendes i andre områder af det kulturelle spektrum.
Derfor har der været adgang til bøger, på et højt kvalitetsniveau ,
til meget små penge.
Hvad består samlingen så af ?
En grundstamme i samlingen er bøger fra slutningen af
attenhundredtallet med præg og guldtryk. Det er kunstværker der er
udtryk for en tid, hvor håndværk satte dagsorden i samfundet og hvor
det kvalificerede billedkunstnerisk værk derfor ofte blev brugt i
samfundet.
Selvom disse bøger, set med vor tids øjne, må have været umådeligt
dyre at producere, er de udkommet i nogle oplag der i vore dages
optik nærmest er uforståelige. Syvende, ottende, tiende oplæg er
ikke ualmindeligt. - Og man kan se disse bøger som udtryk for en
meget læsende tid. En tid hvor der ikke var film, fjernsyn, radio og
whist på nettet .
Kunstnere der skabte den tids bogbind, er som oftest anonyme. I
samlingens næsten hundrede bøger fra denne periode optræder der dog
bind af kunstnere som Hans Tegner, Hans Nikolaj Hansen, Joakim
Skovgaard , Carl Larsson og eksempler på bøger med indbindingspapir
af Thorvald Bindesbøll.
Klingens og tyvernes kunstnere er på banen med Axel Salto, Mogens
Lorenzen, Rude og Poul Henningsen
Mellemkrigstiden kaldes også dansk plakats guldalder, og det er en
rig tid for bogkunst. Man møder på bøgerne de samme kunstnere, som
brillerer i avisernes søndagsmagasiner og gadens plakater. Som
eksempler kan nævnes Adolf Hallmann, Axel Nygaard, Arne Ungermann,
Aage Sikker Hansen og Ib Spang Olsen. Kunstnere der på hver deres
måde eksperimenterer med de grafiske teknikker og udvikler metoder
der ofte gør bogforsiderne til originale selvstændige grafiske
kunstværker.
At arbejde på den måde, eksperimenterende med det grafiske fags
store industrimaskiner, var noget disse kunstnere havde lært i
forbindelse med arbejdet på de store avisers magasiner, som for
eksempel det legendariske Politikens Magasin.
Man så de masseproducerede kunstværker som en social form for kunst.
At arbejde i den slags medier ( børnebøger er et andet eksempel) var
et politisk signal. Man følte at man var med til at skabe en ny tid
og man ville formulere en kunst der ikke var eksklusiv, mondænt og
belastet, som maleriet, set i en række af disse kunstneres optik,
havde udviklet sig til at blive.
Derfor er der logik i, at man i efterkrigsårene kan se kunstnere fra
kredsen omkring Aksel Jørgensen og Kunstakademiets Grafiske Skole
arbejde med bogforsiden som medie. På udstillingen kan man bl.a.
møde eksempler af Aksel Jørgensen, Mogens Zieler, Frede
Christoffersen, Henry Heerup, Jane Muus, Palle Nielsen, Søren Hjorth
Nielsen, Marcel Rasmussen, Dan Sterup Hansen, Sigurd Vasegaard, Poul
Christensen og Rasmus Nellemann.
En kreds af kunstnere man også kan finde på en række forsider af
tidsskriftet Hvedekorn. Et tidsskrift hvor man i årtier kunne se
kvalificerede billedkunstnere udfolde sig med forfinede originale
grafiske arbejder på tidsskriftets forsider.
Endelig kan man på udstillingen se eksempler på, hvorledes hvor egen
tids kunstnere arbejder med bøger. Fra Harald Leth, Egill Jacobsen,
Jørgen Rømer, Svend Dalsgaard og Wilhelm Freddie til Jens Jørgen
Thorsen, Jesper Fabricius fra Pistprotta, Finn Thybo Andersen, Uwe
Max Jensen, Birgit Johnson og Hanne Nielsen, Astrid Winsløw Hammer
og Erik Steffensens Pixi Bogs serie.
På væggen kan man se udvalgte eksempler på tryk, tegninger og en
jule platte af en række af de kunstnere der optræder i samlingen af
bøger. Her kan ses arbejder af Aage Sikker Hansen, Arne Ungermann,
Kai Christensen, Søren Hjorth Nielsen, Palle Nielsen og en
juleplatte af Henry Heerup
|
|
Optælling af arbejder på udstillingen
i Galleri Svigermor, juni
2005
Bogkunst & bogbind:
Slutningen af attenhundredtallet og første årti af
nittenhundredtallet. Bl. a Bogbind af Louis Moe, Hans Tegner, Carl
Larsson, Hans Nikolai Hansen og Thorvald Bindesbøll / Joakim
Skovgaard ........ 91 bind.
Adolf Hallmann (1 bind)
Arne Ungermann (24 bind)
Ubekendte (3 bind)
Des Asmussen (9 bind)
Mogens Lorenzen (1 bind)
Keld Abel(1 bind)
Kai Christensen (1 bind)
Helge Refn (1 bind)
Vibeke Mencke (1 bind)
Maggi Baaring (1 bind)
Eiler Kragh (1 bind)
Ib Spang Olsen (5 bind)
Aage Sikker Hansen (14 bind)
Axel Salto (2 bind)
Mogens Zieler (6 bind)
Frede Christoffersen (3 bind)
Jane Muus (3 bind)
Palle Nielsen (8 bind)
Henry Heerup (3 bind)
Aksel Jørgensen (2 bind)
Søren Hjorth Nielsen (1 bind)
Lis Nogel (1 bind)
Povl Christensen (3 bind)
Jens Peter Helge Hansen (2 bind)
Sigurd Vasegaard (1 bind)
Marcel Rasmussen (3 bind)
Erik Hagens (1 bind)
Herman Stilling (5 bind)
Karen Westman (1 bind)
Rasmus Nellemann (4 bind)
Niels Reumert (1 bind)
Wilhelm Freddie (2 bind)
Agnete Therkeldsen (1 bind)
Egill Jacobsen (1 bind)
Jørgen Rømer (1 bind)
Per Kirkeby (1 bind)
Ole Sporring (1 bind)
Mogens Kjølkær (2 bind)
Richardt Mortensen (1 bind)
Hans Lollesgaard (1 bind)
Harald Leth (1 bind)
Arne Haugen Sørensen (1 bind)
Olaf Rude (1 bind)
Dea Trier Mørch (1 bind)
Andres Serrano (1 bind)
Carsten Schmidt Olsen (1 bind)
Ole Schwalbe (1 bind)
Henning Christiansen (1 bind)
Lene Adler Petersen / Bjørn Nørgaard (1 bind)
Pixi Bøger....... Erik Steffensen (3 bind)
Jens Jørgen Thorsen (2 bind)
Jesper Fabricius (3 bind)
Joakim Koester (1 bind)
Svend Dalsgaard (1 bind)
Hanne Nielsen / Birgit Johnsen (2 bind)
Poul Gernes (7 bind)
|
Jesper Rasmussen / Aase Eg Jørgensen (1 bind)
Egon Mathiesen (1 bind)
Kenn Andre Stilling (1 bind)
Mogens Otto Nielsen (1 bind)
Dan Sterup Hansen (2 bind)
N 55 (2 bind)
Lars Tingskov Mikkelsen (2 bind for og bagside )
Per Andersen, Kurt Finsten /Yvette Brachmann (1 bind)
Finn Thybo Andersen (1 bind)
Anne Nørgaard (1 bind)
Dorte Andersen / Ragnhild Jost Andersen (1 bind)
Toni Larsen (1 bind)
Knud Pedersen (1 bind)
Uwe Max Jensen (1 bind)
Claus Carstensen (1 bind)
Astrid Winsløw Hammer (1 bind)
Kasper Heiberg (1 bind)
Fresh Cream (1 bind)
Jacob Fabricius (1 bind)
Hvedekorn forsider bl.a: (en forside pr. kunstner)
Reider Magnus
Jørgen Brynjolf
Seppo Mattinen
Preben Wölck
Ejler Bille
Groth Jensen
Preben Hornung
Gunnar Hossy
Poul
Gadegaard
Bøger i Skind og papir:
Bogbind af bl.a. Poul Henningsen, Axel Salto,
Einer Nielsen og Thorvald Bindesbøll (18 bind),
Axel Nygaard (10 bind)
Værker på væggen
Aage Sikker Hansen
1. Eternit plakaten, uden tekst
2. Bonde pige, uden tekst, 1953
3. Bison okse, 1946.
4. Davre børnene, plakat, teksten skåret af
5. Mor og Barn, 1940
6. Barne ansigt, Sikker Hansen ?
7. Motiv fra Kongens Fald, Tegning ?
Kai Christensen
Maleri på Litografi , model
Arne Ungermann
1. Der var engang en mand, der boede i en spand og spanden var af
ler og konen vasked bleer og sønnen var barber ... nu kan jeg ikke
mer..Akvarel?
2. Pige i Vindues karm, tryk i ramme, 1945
Søren Hjorth Nielsen
Tusch tegning, 1934
Brugt på forsiden af Niels Nielsons bog, " Jord og Skæbner"
Henry Heerup
Jule platte, 1970
En installation, 305 bøger, 10 tryk og tegninger, 1 maleri og 1
juleplatte
|