Visuel retorik. Drakabygget plakater 1960 - 2004. Af Jørgen Nash og Lis Zwick m. fl. Forlaget Tiderne skifter. 2004

En ny bog om Drakabygget folder sig ud i ly af en bog om kollektivets plakater. Bogen skildrer hvorledes denne gruppe af kunstnere og deres familier i begyndelsen af tresserne flyttede på landet langt ude i de svenske skove. Her eksperimenterede man i praksis med at finde andre måder at leve på og diskutere livets store spørgsmål, godernes fordeling og kunsten og økologiens krise

”Uenighed er vor styrke”, er et af de fyndord der hænger ved når man læser bogen og man kan i bogen se en række eksempler på arbejdsfælles-skabets plakater og her følge kollektivets udvikling igennem disse mange år .

Bogen starter med en god artikel af den svenske kunsthistoriker Håkan Larsson der skriver om plakat som kommunikations middel. I samme artikel nævner Larsson at kunstnerne i Drakabygget sammenligner sig med gøgleren.

Som det står i artiklen,” Gøgleren opfatter ikke på nogen måde myndigheder og institutionerne som selvindlysende. Der må permanent sættes spørgsmålstegn ved deres rolle og indflydelse i samfundet. Drakabyggerne har gennem hele deres historie iklædt sig narre hatten på forskellige måder. Som den klassiske gøgler har Drakabyggerne set det som sin opgave at være en torn i øjet på magthaverne ”

Eller som det står et andet sted i samme artikel, ”Det kræver galskab at bevare sin fornuft.”

Plakaterne taler for sig selv, De er slagkraftige og i mange tilfælde effektive som kommunikationsværktøj.

Dronninglund 13 maj 2004

 

 

 

   

© Gorm Spaabæk. Alt indhold er ophavsretligt beskyttet.