Kunstnermøde i Vendsyssel

- Etuder over kalkmalerierne i Dronninglund Kirke


 Kunstnermøde Projektet omfatter forskellige udstillinger og en bogudgivelse. I den forbindelse laver Gorm en række tegninger med motiver fra kalkmalerier i Dronninglund Kirke. For tiden er kalkmalerierne i kirken ved at blive restaureret og derfor er der sat stilladser op i kirken, som gør det muligt at komme helt tæt på de enkelte motiver. Gorm skriver følgende om processen:

"Der er bygget et stillads og kalkmalerierne er ved at blive renset og genrestaureret
 
Jeg har siden slutningen af september ...i 2 måneder tegnet efter motiver i kalkmalerierne i Dronninglund kirke .
 
I forbindelse med Kunstnermødet . vil der blive afholdt 4 udstillinger ( Plus .....at mappen med stentryk og mit tryk her , ska vises på Corner på Sophienholm ,, efter jul )  Til marts starter udstillingerne i Frederikshavn, Dronninglund, Hirtshals og Thisted, med udstillinger på Dronninglund Kunstcenter og på Frederikshavns kunstmuseum
 
Jeg kommer med op imod 15 tegninger / akvareller fra kirken og dette materiale vil komme med på et par af de udstillinger der skal være på udstillingstederne.
 
Ligesom der kommer et mindre antal tegninger ( 3 tror jeg ) med i den bog der skal laves efter jul.
 
Det at tegne et ukendt materiale for at forstå det, er en gammel kunstnerisk diciplin ... Tidligere var det en grundlæggende måde man ku samle viden op på, og fastholde og registrere den. Man brugte tegningen som et redskab i både naturvidenskaben .. Og på kulturområdet ( eks Carsten Niebuhr der tegner kileskrift i mellemøsten ) ( Næste skridt er at formidle viden .. det er den sammenhæng jeg ser mit litografi )
 
Malerierne i Dronninglund kirke sidder højt og har derfor været svære at se .. Og i enkelte tilfælde er der kommet nye detaljer frem under restaureringsarbejdet.
 
For nogen vil det her materiale være helt ukendt .. og her sr jeg mig i samme funktion og tradition som f.eks Carsten Niebuhr da han tegnede kileskriften.
 
Alle farver på kirkens malerier er anderledes nu , end da de blev malet ( i begyndelsen af femtenhundredtallet ).
 
Det gir et fri rum for farve valg .. Når det har været muligt , har jeg gået ud fra den tilgængelige viden om , hvad farven har været  .. Men det er sikkert at farven har ændret sig over år og af at være kalket over .. Så det er som oftest endt i en tolkning ...
 
Noget af det vi ved er ,,,,at det har været farvestrålende .. Da det blev malet for femhundrede år siden
 
Så lad os kalde det for etuder over kalkmalerierne i Dronninglund kirke."



Gorm Spaabæk tegner i Dronninglund Kirke 

 

 

 

 

 

 

 


 




 


 














 
 

© Gorm Spaabæk. Alt indhold er ophavsretligt beskyttet.