Hans Nielsen: Skagens Fotografer. Lamberths Forlag 2005
”Det Kongelige Teater - magien bag scenen.” Foto af Sisse Brimberg og tekst af Poul Smidt. Nyt Nordisk Forlag 2005
”Skaberrum - Statens værksteder for Kunst og Håndværk 2002 -2005”. Fotos af Marianne Grøndahl og tekst af Peter Michael Hornung. Forlaget Aristo 2005


Hans Nielsen har sammensat en bog med fotografier og skrevet om fotografer i Skagen omkring 1900.

Kunstnerne og deres brug af foto i forhold til skulptur og maleri fylder meget i bogen . Man ser eksempler på, hvorledes for eksempel Michael Ancher, P.S.Krøyer og J.F.Willumsen bruger fotografi i forhold til deres værker.

Men det er H.P.F.Lundsteens foto af virkeligheden i Skagen slutningen af attenhundredtallet der brænder igennem . Billeder af faldefærdige huse og især nogle børn ved en møddingsgrøft. Et billede der er uden nogen form for glamour.

Det er ikke en særlig stor og udførlig bog, men bogen kan ses som en appetitvækker, der inviterer til yderligere opdagelser …

Sisse Brimberg der siden 1976 har arbejdet som fotograf ved tidsskriftet National Geographic, har sat sig selv den opgave at fotografere livet på Det Kongelige Teater i København. Fra efteråret 2004 og til sommeren 2005 tog Brimberg 20.000 billeder og ud af dette overvældende materiale er der så udvalgt til bogen ” Det Kongelige Teater, magien bag scenen.”

I denne bog skinner skolingen fra National Geographic, tydeligt igennem. Det er en meget beskrivende bog, der som oftest nøgternt iagtagende, bringer os rundt i Teatrets mange afdelinger. Fra malersal, systue, sminken og teknikken til Det Kongelige Kapel, skuespillet, åbningen af den nye Opera og Den Kongelige Ballet.

Fotografen Marianne Grøndahl, der for øvrigt også i en række bøger har beskæftiget sig med Den Kongelige Ballet, har i sin nye bog samlet billeder, der fortæller om de kunstneriske værksteder i gammel dok. Alle billeder er sorthvide, og Marianne Grøndahl dyrker den stemning der opstår i gråtonerne.

Tekster af Peter Michael Hornung fortæller om Grøndahls fotografier og om Statens værksteder for kunst og håndværk i det gamle pakhus på Christianshavn. Og Grøndahl viser både portrætter af gæstende kunstnere og atmosfære mættede skildringer af dette indadvendte værkstedsmiljø.

Fælles for alle disse tre bøger er, at de ligger i kunstens slipstrøm. At man her ser kunst og en romantisering af kunsten.

Måske er det derfor, at de små piger ved muddergrøften, virker så stærkt, i denne sammenhæng.


28 december 2005

Gorm Spaabæk

 

 

 

 

 

 

   

© Gorm Spaabæk. Alt indhold er ophavsretligt beskyttet.