Edward Nørregård Nielsen: Dengang i Italien - H.C. Andersen og guldaldermalerne. Gyldendal 2005
Edward Nørregaards nye bog om guldaldermalerne er en stor bog med
mange billeder.
Den røde tråd er kunstnernes breve og en række af H.C. Andersens
tegninger.
Tegninger der fastholder og viser steder og bygninger Andersen
oplever på sine rejser i Italien .
Omkring disse tegninger bindes der så serier af guldalder malernes
tegninger , skitser og malerier, og en lang række gamle fotografier
fra Rom og omegn.
Endeligt ser man splinternye fotografier af de steder guldalderens
kunstnere har set og oplevet.
Det går naturligvis ikke stille af og dannelsesrejsen til Italien
var i guldalderen et vigtigt grundlag for en dansk kunstners
udvikling
Man følger arbejdet, skovturene og det sociale liv og bogen
fremtræder som en stor billedbog der opremser nogle af de bedste
malerier vi har i dansk kunst.
Eksempelvis Eckersbergs "udsigt gennem tre nordvestlige buer i
Colosseum", Købkes portræt af Freund eller Constantin Hansens
sanselige modelbillede fra 1839.
I den sammenhæng falder H.C.Andersens ikke igennem. Hans tegninger
er bare anderledes. H.C. Andersen kan som tegner bestemt ikke
konkurrere med Købke, Constantin Hansen og Eckersberg når det gælder
nøjagtighed og præcision. Men i H.C. Andersens livsforløb bliver
billedkunstneriske funktioner som iagtagelse og præcis beskrivelse i
maleri og tegning, underløbet af nye tekniske muligheder. Fra midten
af århundredet udkonkurreres disse klassiske billedkunstneriske
funktioner, på mange måder af fotografiet. Et nye medie der ofte
kunne løse disse traditionsrige billedkunstneriske opgaver bedre,
hurtigere og billigere.
Det er en del af baggrunden for, at andre dagsordner dominerer
billedkunsten i anden halvdel af attenhundredtallet. Eksempelvis
dyrkelsen af farven og farvens levende stoflighed, som man ser det
med impressionismen.
Et andet område der kommer til at fylde mere indenfor billedkunstens
begrebsdannelse, er dyrkelsen af udtrykskraften og intensiviteten i
udtrykket, og her er H.C. Andersen fuldt ud konkurrence dygtig.
Hans tegninger foregriber en række af de genier der fra slutningen
af attenhundredtallet skaber andre måder at tegne på, som for
eksempel svenskerne Hill og Josephson .
Det er en af denne bogs kvaliteter, at man i flere sammenhænge kan
sammenligne motiver og nyde nogle meget forskellige udtryk.
Gorm Spaabæk
12 Juni 2005
Trykt i Nordjyske Stiftstidende 21 juni 2005 |
|