Åbning af Nørrekærbiennalen 2014
|
||
|
||
Nørrekærbiennalen...
7. august 2014 "Tale … om nye medier ..
Descartes og Karen Blixen Billedkunstnere hører meget radio … Her på Det sidste om
Karen Blixen og Descartes Karen Blixen citat ….Et godt liv kræver kærlighed …. Mod ..
og .. Humor Og ….et Kinesisk ordsprog .. ”
Ulykkelige er de .. der lever
i store tider.” Og her i sommer…. i Radioprograsmmet ” Apropos ” .... om Descartes. Finde vejen
…. Metode Sandt / Falsk Eks …Stok i vand … hvordan se …. Hvad er sandhed …. Når vandet ændrer den måde vi ser stokken. Videnskab …. Optik…. prismer …. hvordan vi ser Og her nævner Descartes 4 værktøjer 1… Spørgsmål til det, der er ( fordomme ) 2…Opdele i mindste dele 3 … Sætte sammen ( syntese ) 4… Alt skal med Som jeg oplevede det den aften i radioen …. er det noget af det mest præcise ( jeg har hørt) formuleret, om kunstnerisk arbejde. At pille et givent stof fra hinanden … og sætte det sammen igen …….. Det er en kerne kompetence i
kunstneriske arbejde .
Og
tætte bånd ….mellem
kunst og videnskab Diskuterende viden .. og kunst
som en formulerende faktor Eks… En besøgende udenlandsk fysiker i Niels Bohrs privathjem…. Gæsten kommenterede og forkastede et billede af kubisten Metzinger …Der hang i Bohrs hjem …. Set
ud fra synspunkter og holdninger,
der var gængse
(til moderne kunst )…. i den
tid . Op imod denne videnskabsmands synspunkt ….mente Bohr … At dette billede udtrykte essensen af alt det han ( de begge ) arbejdede med …. At se
virkeligheden fra
flere ( syns )
punkter ….på en gang
Kubismen opstår netop her …. ( hvor ) en håndfuld fysikere åbner og diskuterer en ( splintret og ) udvidet verdensopfattelse. Og Metzingers billede ( på SMK ) kan ses som en nonverbal formulering af denne helt ny måde at se virkeligheden på . Eller Leonardo og Michelangelo …. der dissekerer lig …. og beskriver mennesket som det egentlige …. Eller .... Joseph Wright off Derby …. I Billedet ”Eksperiment med fugl i luftpumpe ” …. På dette billede ses ….De undrende iagtagere …. til et ( natur) videnskabeligt forsøg…. Man ser dette det ….noget ( ilt )…. der er pumpet ud af en glasklokke…. så det levende ( fuglen ) ikke kan leve Dette uforklarlige , formuleret i maleriet …. Og malerier af indianere fra Amerika, som Wright også maler og beskriver om. Og ( her hos os ) Melchior Lorck i Istanbul …. Også dengang voksede den almindelige kunstopfattelse udfra København ..,. Og afstand til Læsø og Bulbjerg var dengang langt længere .. end de afstande vi i dag kan se til Kina ….( og opleve )til f.eks Kina …. Og Dreyer og Rørbye formulerer og sætter en ny ( og ukendt ) viden i sprog . Kunstnere sproglig italesætter ny viden ……. Og det er ikke godt
nok her ….at se
godt ud !!!!!! I stedet ses en benhård opformulering af stof der ikke er sprog for …. Det er i den sammenhæng , jeg
ser Nørrekærbiennalen. Som man så det med Botticellis Venus . Dette billede er malet på lærred, engang i 1470 érne Lærred ( som medie ) vokser ud af en industrilignende masseproduktion …. Og er i den sammenhæng, det her bruges , et tarveligt produkt . Kan ses ….i modsætning til den( i den tid ) rigtige kunst, der var i guld .... sølv….keramik …. bøger…. Præg og dekoration på våben…. maleri malet på træ … eller direkte på væg. Kunst var dengang udført til en funktion og til en kontekst .... På lærred bliver kunsten ( på
godt og ondt ) flyt bar og
fri. Herefter renses kunstværket ofte for sin funktion (og sit indhold) …. Og udtrykker sig i bevidsløst pynt og dekoration. I den samme denne tid , opstår banker, aktien som begreb Og en lang række af de finansielle funktioner og begreber, vi kender så godt i dag , formulerer sig her. Her kan det at male…. på lærred…. ses…. som udtryk for en verden…. der forandrer sig …. Og at ord som spekulation , investering og grådighed knyttes til kunst begreb. Set
i modsætning til ….at man kun vanskeligt kan spekulere i .... et
værk på en mur …. Eller ting der ikke er transporterbart …. Og
tilbage til Nørrekær biennalen…. Set på den baggrund kan det, at plante
et træ…. eller bygge en hytte i træ og tørv .... ses som en modpraksis
…. imod en grådigheds kultur og en spekulation i kunst … Et bud på.... at…. sætte indhold og ( diskuterende ) viden, i sit centrum . En anden afgørende opfindelse der opstår i
den unge kapitalismes dynamiske
flow .. er bogtrykker kunsten Man glemmer at det at trykke en
bog --- engang … var ny
viden og højteknologi ( Guthenbergs 180
bibler ) Og at dette som en
Og at tidsskriftet blev født og udviklede sig som begreb … At alle disse nye medier blev læst på de
mange ( nye opdukkende ) cafeer ….. Og at der her
opstod diskussioner .. der lagde grund for ( borgerskabets )
revolutioner , i
årene op til 1848. Som vi har set det, i de sidste fem år, hvor Nordafrika og mellemøsten står i flammer …. Nørrekær biennalen ser jeg på den baggrund …. Vi lever ….sandeligt…. i store tider…. I uhørte teknologi spring .… I sin hurtighed…. Tale ved åbningen af Nørrekær
biennalen .. Den 7 august Gorm Spaabæk
|
||
*NB. Note….. Teksten er et tale manuskript .. Hvor serier af prikker markerer pauser og understregninger .
Herunder ses fotos fra åbningen. |
||
|
||
Gorm holder tale |
||
Viceborgermester Per Bach Laursen holder tale | ||
|
||
© Gorm Spaabæk. Alt indhold er ophavsretligt beskyttet. |