Portræt af min far
Et projekt
|
Gunnar Christensen: "Flugt", maleri
|
Min far døde i maj 2009. Som jeg ser ham, var
han både fundamentalist og kunstner
( Debut på Charlottenborgs forårsudstilling i 1972 ) ..
I fars dødsbo er 6-800 malerier … Regner man keramik, tegninger og
grafik med, noget mere. Mængder der samlet set kan ses, som et portræt
af min far.
Et materiale, der er skævt, i forhold til en æstetisk dagsorden.
Man møder her de gamle bondesamfunds grove utilpassede stoflighed og
Indre Missions mørke, livsangst og sammenbidte energi. Et værk der
langt ad vejen, udtrykker en virkelighed og synspunkter, jeg er kritisk
overfor og ikke deler.
Men det gør ikke materialet, mindre interessant. Netop fordi man her
møder en historie, på tværs, ikke ofte fortalt…En eksotisk verden, en
elementær tone, groet i Danmark, og en del af det fundament det moderne
danske samfund bygger på .
Set på baggrund af, at de tre store folkebevægelser, Grundtvigianisme,
Arbejder bevægelse og Indre Mission ofte beskrives som de faktorer der
tilsammen skaber grundlag for det samfund, vi kender i dag.
Her er det bemærkelsesværdigt, at de to førstnævnte er veldokumenteret,
formidlet og synlig i kunsthistorien. Grundtvigianismens tankesæt og
kunst syn er blandt meget andet formidlet og tilgængeligt på Skovgaard
museet i Viborg. Arbejdernes kunstforenings kunstsamling på
Arbejdermuseet i København gør arbejder bevægelsens tankesæt
tilgængeligt. Tilsvarende ses ikke for Indre Mission.
En grund kan ses i det ældgamle billedforbud. At billedet i Indre
missions tankesæt trak opmærksomhed væk fra ordet. At Missionen selv så
et problem i olie maleri på lærred. At de ”fine” kunstarter sås som
unødvendige og udtryk for en ødsel adfærd. I kontrast til nøjsomhed og
tro.
En anden faktor er, at Indre Mission gror i de fattigste og barskeste
dele af Danmark. I udkant. Som jeg ser det, en betydningsfuld del af
baggrunden for, at dette tankesæt er fortrængt. Det på trods af, at den
disciplin Indre Mission tilførte, de gamle jyske hungerområder, er en
vigtig forudsætning for, at Vest Jylland blev løftet ud af sult og
håbløshed.
Kort opremset ses Indre Missions tankesæt ved Bjerres billede på Aros….
Bogen ”Fiskerne” af Hans Kirk og dele af Anton Laiers kunst. Og måske
Jens Nielsen i Holstebro.
Set mod den klangbund, er min fars billeder hjælpeløse, rå, smagløse,
og for mig personlig, stødende og lettere angstprovokerende. Det ser
jeg som udtryk for, at dette materiale, i sin mængde og i al sin
utilpassede energi, fortæller relevante historier.
.
|
Gunnar Christensen: "Påskemorgen", maleri
|
Missionær…
Når jeg prøver at forstå og formulere hvorfor? Ligger det lige for, at
min far, så sig selv som missionær. Sådan formulerer han sig selv. Og
sådan var hans arbejde i mange år.
Som jeg ser det, kan disse mængder af billeder ses som udtryk for en
religiøs fundamentalisme. Og derfor en central historie i, at
fundamentalisme ikke er et specielt Muslimsk fænomen.
|
Gunnar Christensen: "Guds Øjne", maleri 1972
|
Afvandring
fra landbruget.
En anden tilgang er at se fars liv og værk som udtryk for, den
afvandring, der skete fra landbruget, i årene efter krigen. Et fænomen,
der til svarer den afvandring fra middelalderlige kurdiske
landsbysamfund, i Østtyrkiet, man så omkring 1970. Til de store danske
byer som f.eks Frederiksværk og København.
Historien om halvtredsernes afvandring fortælles i tv serien
”Krøniken”. Her ses Ida tale med sine forældre (hjemme i Ringkøbing)
fra en møntboks på hovedbanegården i København. Det sker en uge efter
at Ida er ankommet til København. Flot og besnærende fortalt, men
desværre udtryk for en løgn.
I Krøniken forstår vi, hvad Ida siger, mens Ida i virkeligheden, må ha
talt dialekt. Et andet sprog, som de færreste i København har talt og
forstod.
Og foragtet og set ned på. Selvom København i halvtredserne, optalt ud
fra hjemstavn, var Jyllands største by.
Det sprog og det indhold man ser i fars billeder, ser jeg som udtryk
for, at enhver tids immigrant tar sin kultur med og at den, forstener
der. (Gjessings regel tror jeg det hedder.)
I fars mængder ses et indhold og et tankesæt der er lige så
fremmedartet, og non konvertibelt med konsensus kultur i dag, som det,
man møder hos hvor tids tilrejsende fundamentalister. Sammenligneligt,
blot andre religiøse udgangspunkter.
|
Gunnar Christensen: "Selvportræt", akvatinte
|
At
male på lærred.
En tredje indfaldsvinkel er selve det at male på lærred. Det ser jeg
som et udtryk for forandringer, at far flytter sig. Maleri på lærred er
ikke en del af baggrund han er født ind i.
At han allerede i slutningen af fyrrerne begynder han at male, ser jeg
som udtryk for, en undersøgelse af det verdslige, som man på samme
måde, så det Botticellis kunst omkring 1480, i forhold til Medici
familien. En omformulering af et religiøst samfund i forhold til et
sekulært. Og i fars tilfælde ses en undersøgelse og erobring af et ny
opkommet borgerskabs tankesæt, ikoner og formulerings værktøj.
Det er at male på lærred er udtryk for. At flytte sig, fra en kultur
til en anden… Og far flytter sig både i sit hoved og rent fysisk.
Prøver ting af. Eksempelvis er far på Internet, til sidst.
Men indeni er han hele livet, tilbage på barndommens gård, i et
middelalderligt agrarsamfund, uden el og indlagt vand. Tilbage i en
barndom, hvor de ovre på herregården på den anden side af den bundløse
mose, i synsvidde, stadigt brugte stude foran gårdens arbejdsvogne, i
slutningen af tyverne.
Ud af dette mix, opstår der, som så ofte i blandingskultur, noget uset.
Og i halvtredsernes diskussion ses en religiøs, kulturel konflikt /
diskussion, der minder meget om det vi har set i det sidste årti. Det
sekulære i forhold til det religiøse.
En diskussion der kulminerer i tresser og halvfjerdserne, med kunstfond
opgør, Thorsens film og Trilles sang om øjet. Som jeg ser det, er det
også en fortrængt by / land konflikt. I det sidste årti udtrykt i
Anders Fogh Rasmussens opgør mod viden, kompetence og kvalificeret
diskussion. Her formuleret som smagsdommeri. Min egen tilgang til
kunst, er ikke, at ku li eller ikke ku li. Men derimod om relevant og
modsat rettet diskussion er tilgængeligt.
Nyere tids anden generations indvandrere har, i modsætning til os, der
var igennem en transformering fra en kultur til en anden, for halvtreds
år siden, deres udseende imod sig.
Dengang levede mange af os som tosprogede. Talte et sprog ude og et
andet hjemme. Vi havde, til forskel for dem, der skal igennem det her i
dag, den fordel, at vi ku dække os under noget der lignede, samme farve
i hud og hår.
|
Gunnar Christensen: "Uden titel", maleri 2008
|
Fra
objekt til ide.
Et fjerde lag, i fars mængder er fokusskift, fra Objekt til ide. I dag
efterspørges oplevelse og udfordringer / diskussion. Og det enkelte
objekt/ værk er i sin karakter sekundært og overflødigt.
Her udtrykker disse mængder af billeder en ny virkelighed. Efterladte
samlinger. Uendelige lagre og monumenter for usælgeligt kunst. Som det
ses hos vor tids efterlevende kunstnerbørn
At et velegnet stof, som grundlag for diskussion, holdnings debat og
udstillings aktiviteter, ikke nødvendigvis er sælgeligt. At en
udstilling i dag , har sin eksistens for oplevelsens skyld, og ikke
fungerer som en købmandsbutik –
At oplevelsesindustriens råvare forudsættes tilvejebragt på grundlag af
en primal liberalisme. Også selvom det er et tankesæt, der er forladt
andre områder, såsom Landbrugsproduktion, teater og musik.
Her ser jeg fars mængder af billeder som udtryk for et marked, der er
brudt sammen. Et kors der for de fleste kunstnerbørn. Og alment.
|
|
Mængde
Endeligt ser jeg begrebet mængde, som et værktøj i videns samfundets
måde at kommunikere på . Det eksklusive udvalgte værk er kasseret til
fordel for sanseoplevelser af total karakter.
Et sted har jeg læst om en ung Kinesisk kunstners installation. Hun
udstillede alle sin afdøde bedstemors ejendele. Og det var så et
portræt af den bedstemor. Mængde som værktøj til kunst, er ofte i brug,
i de sidste årtiers kunst. Kabakov, Rheinsberg, bare at nævne
Uden på nogen måde, at diskutere det enkelte af fars værker ud fra en
museal kunstnerisk æstetisk kontekst, er det mit synspunkt, at
samlingen virker i sin mængde.
Aggressivt diskuterende en række spørgsmål, der sætter dagsorden i det
danske samfund i dag.
Mobilitet, indvandring / udvandring, sprogdannelse og fundamentalisme
kontra sekularitet. Her er dette materiale større end sig selv og
handler ikke kun om min far, mig og hans mission.
|
|
Praksis
I praksis er tænkt, at lægge billeder ud på gulv. I en stram form,
rektangel eller kvadrat. Evt. tapetsere vægge. I hvert fald overfylde
og / eller stable på gulvet, i ryler. Far malede store billeder, og jeg
vil tro, at det samlet vil fylde 5-800 kvadratmeter, hvis det hele
foldes ud.
Der findes.. 2 bøger far selv udgav om sine holdninger og sit liv, og
en to timers radio udsendelse, som Margit Brandt producerede for DR
Nordjylland om far
Venlig Hilsen
Gorm Spaabæk
Dronninglund
16 Januar 2012
|
|
|
|
Gunnar Christensen: "Påskemorgen", akvatinte
|
|
Gunnar Christensen: "Sendebudet", maleri
|
|
Gunnar Christensen: "Ragnerok", maleri
|
|
Gunnar Christensen: "Olympiade", maleri
|
|
Gunnar Christensen: "Tidens tegn", maleri
|
|
Gunnar Christensen: "Uden titel", maleri 2008,
udsnit
|
|
Gunnar Christensen: "Uden titel", maleri 2008,
udsnit
|
|
Gunnar Christensen: "Uden titel", maleri 2008,
udsnit
|
Gunnar Christensen: "Ragnerok", maleri, udsnit
|
|
© Gorm Spaabæk. Alt indhold er ophavsretligt
beskyttet.
|