Dronninglund Kirkes Kalkmalerier
|
|
Analyse af billeder /
omvisning Dronninglund kirkes kalkmalerier
|
|
|
|
|
|
Første
begreb 1. Størrelse: Hvor stort er værket?
Sammenlign med landsbykirkens størrelse. Her et pragt hus, bygget
for at imponere … op, op imod lyset ?
Store
vægflader, i modsætning til landsby kirkens æstetik / størrelse.
Kirker brudt ned for at bygge denne kirke.
Klostrene er i deres tid de lyseste og mest moderne byggerier.
Eksempelvis Sct. Cathrine anlægget i Ribe og klosteret i Helsingør.
2.
Proportioner
Meget
lille barn på Skt. Kristoffers skulder.
3.
Plastisk Form
Er ikke
dominant. Lidt i heltene, skravering… Ikke bærende.
4. Rum.
Eksempelvis: Overlapning, central Perspektiv, bevægelse,
farveperspektiv.
Fliserne i gulv uudviklet centralperspektiv, Ikke styr på det.
Farve
perspektiv, ja måske, Men vi kan ikke stole på de farver vi ser. Træet bag Skt. Kristoffer.
|
|
|
|
5.
Kontraster. Eksempelvis: Blødt /hårdt, stor / lille, Gøg og Gokke,
lys/ mørk.
(Giotto’s
rumopfattelse i Katedralen i Assisi), hvor det hus… eller sted hvor
begivenheden foregår.… er tegnet ind.… ved siden af beskrivelsen af
begivenheden.
Skt.
Kristoffer, Kristus, som det meget lille barn i Skt. Kristoffers
favn, bæres over vandløb. Kun et fragment.
Abrahams
offer... at ofre sin søn... Sønne-drabet... Det mest utænkelige som
kærligheds handling…Her jævnføres offeret af Kristus.
6. Bevægelse/
rytme
Heltene, der
kaster sig mod hinanden…
Abrahams
sværd, der hugger
Slangerne og
kroppene
Skraveringer,
heltenes beklædning
7. Lys.,.
Hvordan er lyset, hvad gør lyset i kunstværket, Eliassen på Aros,
skygger …
Lys ind på
den bedende Maria, ikke bærende, kan ses lys kaskade (Sammenlign med
”Fra Angelico” i Marco Klosteret i Firenze eller Leonardos bebudelse
i Ufficie også i Firenze)
Bålet og
flammerne blafrer som orme.
Udført til et
rum hvor det lys der er, er det der er.
Nordfrankrig.
Den gotiske stil, der dannes i og omkring de daværende danske
interesseområder i Nordfrankrig.
Op ad, op ad,
som stavkirkerne, som Normannerne har kendt.
Og i
foragteligt i det Nordlige Italien benævnes og navngives gotik....
Den Tyske stil.
Hvælvinger,
60 meter høj, 80 meter høj, man bygger og rejser sig mod himmelen,
op til hundrede meter højt,,,,,, der så faldt ned.
Så havde gud
ligesom sagt til, at grænsen var der!!!! Ikke højere, ikke noget nyt
Babels tårn. Og Glasmalerierne i Chartres og Rheims.
Og aften,
Gudstjenester i natten, Blafrende levende lys. Opad imod kuplen,
bede timer om natten, 6 gange i døgnet, klosterets liv.
8. farver…
Hvilke farver er tilgængelige? Lokale farver??
Jordfarver,
kønrøg den lysende okker.
Ikke den dyre
blå. Ikke den rene røde. Det ufatteligt kostbare, det pragtfulde man
ikke bruger her, i den her tid.
Men kan ses i
de ca. tre hundrede år ældre malerier i Råsted kirke nord for
Randers.
Også her
bryder impressionisternes farvetænkning og de analyse-modeller der
vokser ud af det, sammen.
Dels har de
farver der kom til i impressionisternes tid og som bruges her, ikke
været tilgængelige for værkstedet i Dronninglund.
Og vi ved at
farverne på den her væg har stået stærkere i sin tid.
Og kalket
over under Pietismen og igen renset af i begyndelsen af
nittenfyrrerne.
Så hvordan
disse billeder har set ud i sin egen tid er der ingen der ved.
Almindelig farve analyse er fantasteri og en misforståelse her.
Et andet
spørgsmål drejer sig om Konservatorens hånd og i hvor høj grad hans
beslutninger i højere grad sætter dagsorden end kunstnerens.
Også derfor er
en analyse der bygger på farveanalyse, Eller en ”at kunne lide…
eller ikke kunne lide”-tankegang (Foghs smagsdommer diskussion) for
upræcist for min smag.
|
|
9. Billed opbygning /
struktur. Er der brugt geometri? Kvadrat, trekant, oval. Billedfrise i bund. Et bånd der løber. Mere og mere frit maleri, jo højere billederne vokser opad. Ligner to vidt forskellige værksteder, to tidsperioder?
Frisen Heltene jævnfør med Rytter frisen i Aal kirke eller Bauyux Tapetet.
Frisen som
begreb, et vægtæppe.
Eller med lidt god vilje her i ornamentikken, borden under / ved den tungerækkende figur i Dronninglund Kirke.
De 8
helte tænkt fladt på væggen ....ser op på billederne.
10. Materiale
valg / tekstur overflade virkning holdbar / forgængelig … eks. glat
i modsætning til ru overflade.
Overfladen
læsket kalk med pigment. Malet i den våde kalk der så tørrer op og
går i kemisk forbindelse.
Eksempelvis Heerups ”Vanløse Madonna”, der er malet på en gammel
skraldesæk.
Som Benny Andersens hyldest til det danske sprog … ”muddermål”.
Rundingen passede ikke til den i den tids i Hørve gældende æstetik.
Det er ca. hundrede år siden at tilpasningen skete,, men det går
ikke meget bedre dag.
Historien /
den fysiske hukommelsen tilpasses til den enhver tids gældende
æstetiske tænkning. Og det kan gå hårdt til.
|
|
11. Medie valg Eks… bog, film, foto, tegning, krop, tatovering, afstøbning, performance.
Forlægget for de 8 helte, er træsnit. Det træsnit, som er forlæg for maleriet af Godfred af Bouillon er kendt. Bog og træsnit er i årtierne herop til, et dynamisk medie, der skaber en uset hurtighed og mængde af information og viden.
(i modsætning
til f.eks stubmøllen ).
Verdslig…
Antikkens historier og tankesæt vokser ud af renæssancens diskussion
.
Luthers teser
kom i 1517.
Nye hurtige
effektive medier (Bøger / træsnit ) skaber samfundsomvæltninger, som
man se der det lige nu i Mellemøsten og Nordafrika.
14.Perspektiv central perspektiv , værdi perspektiv, farve perspektiv.
Store kvinder i skib, værdi, perspektiv.
15. Funktion. Kun pynt, eller funktion, budskab ?? Generelt… Om det religiøse billede, Hengivelse ?? Billedbibler brugtes til prædiken for analfabeter. Som Katedralen i Assisi.
I stedet er der dekoration. Underholdning og Intellekt. Heltene.
Billedforløb
Gamle testamente (Eksempelvis Isaks ofring) bindes op på det nye
testamente forudsigelser (sønne ofret).
Og malet over
i Pietismen. At billedet tog interessen væk fra ordet. |
|
16. Ide. Er ide,
vigtigere end værk. Er kunstværket ide kommunikerende eller bare
underholdning og pynt?
Ja antageligvis
pynt. Teologiske diskussion og passion foregår andre steder (
Luthers teser 1517 ) … Ikke meget tro. Tanke og intellekt.
Heltene er ældgamle
Sagnfigurer, ikke konkret virkelighed i den tid. Der er tale om
en Romantisering
.
Ogdog, Renæssancens interesse for det antikke vokser ud af den viden, der bringes ud af Byzans.
Billederne
tidsættes til ca. 1520, det er samtidigt med Det Stockholmske
blodbad. Tre år efter Luthers teser. Det er virkelighed her,
ikke Alexander den store.
Et Nord og Central Europa er på vej mod et århundrede i blodbad hvor alting står i flammer.
Peter
Rindals åg krigsvåben som pynt.
17. Kunst
og virkelighed. Overskrider kunstværket grænsen mellem kunst og
virkelighed eks Lippis Madonna … Laiers Judas eller de døde
grise i Esbjerg.
Stubmøllen.
Heltenes
panser. Samtidigt (sammenlign evt. med, at male en F 16 jager på
væggen i en dansk kirke ). Binder op til real tid og den tids
teknologi
Geværerne.
18.
Inviterer kunstværket til en aktivitet. Yoko Onos
karlekammerskab i Randers, Jeppe Heins vandskulptur på Alexander
plads i Berlin / kunsten. Kirkespil og performance, kult.
Nej ikke synderligt. Ikke nogen sangbog. Ikke opfordringer til at hænge præsterne ( som det ses i Ottestrup ). Ikke revolutions symboler. (som i Aarhus ”Vor frue kirke” Dominikaner kapel)
Ikke
genstand for tilbedelse og kult som f.eks Knud den Helliges
relikvier i Odense.
Men
diskussioner Renæssancen satte i gang .…tegner sig
Eksempelvis det antikke og det underholdende og verdsligt
historiske… der kan ses udtrykt i heltefrisen ændrede verden.
Kirkespil og teater, Dario Fo, Pave Bonifacius den 8 og hans optog
19 Citat.
gentagelse af andre billeder
Godfred
af Bouillion, træsnit i Gent.
Grund til
at tro… ud fra formsproget i de andre helte billeder også forlæg
i træsnit .
Udtryk for international kultur … ikke folkesprog. Derimod, sofistikeret overklasse kultur.
20
Penselskrift, retninger i træsnit, bevægelse rytme
Træsnittets karakter i helte billederne
I
modsætning til en folkelig malet tradition Aalborg kloster,
Sæby, Nibe, Vrå, og til dels Vesterø på Læsø
21
Gentagelse, mængde
8 helte.
Frisen
Mængder
af huse. Byen
Og
mængder af billeder der kan virke som en billedstorm
10.000
riddere
Kvinderne
i Skibet
Manna
Slangerne
22 .
Symboler
Isaks
ofring, at ofre sin søn.
Moses
horn.
23 .
Humor
Masken,
den tungerækkende figur
|
|
24.
Relaterer kunstværket til sin tid
Stubmøllen
Bassarion
var en flygtning fra den Byzantinske kultur. Han bringer bøger og
viden ud, Biblioteket på Markuspladsen i Venedig
Jævnfør vor egen tid. Hvor de unge, børn af danske blandede ægteskaber ofte har problemer med at kunne vende hjem. Og hvor et liv i
Danmark
derudover er udelukket. Hvis disse unge mennesker forelsker sig i en
der ikke er dansker.
Her kan
historien om Bassarion ses som en klangbund og perspektivering.
Her skabes det skelet. Den måde vi tænker på … i dag. Også Krarup og Langballe.
De sete
planter under heltenes fødder i modsætning til træerne bag Skt.
Kristoffer
Den
tungerækkende figurs hat.
Værdi
perspektiv (jævnfør Hugo Van der Goes, ”Hyrdernes tilbedelse”, i
Firenze)(middelalder træk).
Og værkstedet
som begreb . Kunstneren er håndværker på linje med alle andre.
Kunstneren
som håndværker og fag. Respekteret og behandlet på lige fod med alle
andre håndværkere.
Navne på
mestrene, Gryende renæssance omkring 1500 i udsmykningerne.
Mennesket får navn.
Elefanten og
Kamelen, i kontrast til Melchior Lorck’s kamel
25 Litterært,
politisk eller religiøst indhold
Det
religiøse…legenderne
Bassarions
bibliotek. Det antikke der bliver mode og optræder i renæssancens
billedverden.
Reformationen, Luthers teser.
Kvindesyn?
26.
Minimalisme, rensning, Less is more
Det
hvidkalkede, der kommer i pietismen. Fokus på ordet her
27.
Ornamentik og mønster
I ribben.
Øverst, Syd/ vest hjørne, sammenligneligt med ornamenter i Aalborg
kloster og Sæby
Skt.
Kristoffers træer.. ornamentets karakter ...Middelalder
Opsamling … Jeg læser et højt lix tal. Stor kompleksitet og diversitet.
Diskuterende billede og de traditioner der lå før. I kontrast til det nye og opdateret viden, tanker og diskussion.
|
|
|
|
|
|
© Gorm Spaabæk. Alt indhold er ophavsretligt beskyttet. |