Anmeldelse af bogen " Boxer " af Nikolai Howalt med forord af Edward Bunker
Det nye Fotografi er et vigtigt element i den moderne billedkunst.
Mange kunstnere sætter virkeligheden i en ny kontekst, og fortæller
derved historier. Noget man for eksempel kan se hos kunstnere som
Nan Golding eller Richard Billingham, og i Danmark med Jens Haaning
og Trine Søndergaard .
Et andet markant dansk eksempel på det ny fotografi, er fotografen
Nikolai Howalts portrætter af drengeboksere. Billeder man kan ses
bogen i " Boxer," hvor der er trykt 42 af disse portrætter.
Howalt tager udgangspunkt i det rum der opstår inden og efter en
boksekamp. Alle drenge er fotograferet to gange, en gang inden og en
gang efter deres boksekamp, og alle de unge boksere ser ind i
kameraet, fra den samme afstand og op mod den samme baggrund.
Det er en meget voldsom og stærk oplevelse at aflæse hvorledes
kampen har sat spor i disse unge bokseres kropssprog og blik. Der er
tydeligvis tale om drabelige kampe.
Bag i bogen kan man se de unge bokseres alder og hvor mange kampe
den enkelte bokser ialt har haft. Ofte er det drengenes første
boksekamp og det er næsten ikke til at bære at aflæse kampens spor
på krop og sind .
Det er en smertelig og meget smuk bog. En bog der handler om at møde
modstand, smerte og om at blive voksen. Det er en bog der forholder
sig til virkeligheden og et godt eksempel på hvorledes fotografiet
som medie, med en ny realisme, i disse år, åbner nye muligheder.
3 oktober 2003
Gorm Spaabæk
Trykt i Nordjyske Stiftstidene den 12 november 2003 under titlen
"Før og efter kampen"
|
Nikolai Howalt: Foto fra bogen Boxer
2003.
|